Wybieram i Chcę
-…
-Ja mogę…
-Ale czy chcesz, Waldku?
-No chcę.
-Skoro możesz i chcesz, to już musisz!
(dialog między nauczycielem i uczniem)
Witaj!
W powyższym anegdotycznym dialogu niejaki Waldek został przeprowadzony od możliwości i chęci do powinności (któż z nas nie był w szkole…). Dzisiaj zapraszamy Cię do odbycia drogi powrotnej.
Proponujemy dwa inspirujące ćwiczenia, dzięki którym odnajdziesz własną sprawczość, decyzyjność i wartości, które kierują Twoimi działaniami. Zapraszamy Cię do spróbowania - jak by to było, gdybyś działała w imię prawdziwych i głębokich potrzeb? Czy pragniesz odkryć co wybierasz wybierając to co wybierasz? Jaką ważną potrzebę realizujesz realizując swoje działania?
Co jest ważne?
Czego chcę?
Co wybieram?

Ćwiczenie 1:
§Przygotuj kartkę i długopis
§Wypisz te sprawy, o których uważasz, że musisz (powinnaś) robić - zapisz je w postaci zdań (np. Muszę ukończyć pisanie pracy naukowej; Muszę uprawiać sport)
§Przyjrzyj się każdemu ze zdań i wypowiedz je głośno, każde pojedynczo. Co się dzieje w Tobie, gdy je słyszysz?
§A teraz znajdź zamienniki dla słowa "muszę" i przeformułuj swoje zdania. Mogą to być na przykład:
-wybieram, bo ważne jest dla mnie...
-chcę...
-postanawiam...
-decyduję się ….
-zależy mi...
§Zapisz nowe, przeformułowane zdania i odczytaj je, wsłuchując się w ich nowe brzmienie.
§Poczuj: co się dzieje w Tobie teraz? co się dzieje w Twoim ciele? jak dokonanie tej zmiany wpływa na Twoje samopoczucie? Na emocje? Na ciało?
Przykład:
Zdanie wyjściowe: "Muszę pilnować moje dziecko, aby porządnie myło zęby"
à pojawia się uczucie ciężkości, obowiązku, tęsknota za lekkością i swobodą? Przychodzi niezgoda i złość. Kto wie, może nawet krzyknę na dziecko i nakażę natychmiastowe umycie zębów?
Przeformułowanie: "Chcę przypilnować moje dziecko, aby porządnie umyło zęby" albo: "Chcę, aby moje dziecko porządnie umyło zęby - postanawiam przypilnować je".
à biorę głęboki oddech i szukam: co jest dla mnie ważne? Jaką potrzebę realizuję, jaką mogę zrealizować? Co jest tutaj wartością? I już wiem: Chcę, aby moje dziecko było zdrowe i wolne od trosk. Zależy mi, aby miało dobre nawyki związanie z dbaniem o zdrowie i higienę. Chcę je wspierać w nauce tych nawyków. Postanawiam, że przypilnuję je podczas mycia zębów, aby dzięki temu usamodzielniało się w tych czynnościach i rozumiało ich znaczenie.
Ćwiczenie 2:
§Przygotuj kartkę i długopis
§Wypisz te sprawy, o których uważasz, że nie powinnaś ich robić (np. nie powinnam spać do 11, powinnam wstawać wcześniej; nie powinnam się spóźniać).
§Skreśl sformułowania powinnam/nie powinnam i przyglądając się pozostałemu hasłu wypowiedz nowe twierdzenie według schematu: czasem robię ..tak.., a czasem robię ..siak.. (np. czasem się spóźniam, a czasem przychodzę na czas; czasem śpię do 11, a czasem wstaję wcześniej)
§Jak to brzmi? Co się dzieje w Tobie, w Twoich myślach, w Twoim ciele, gdy to słyszysz?
Napisz do nas o swych refleksjach, przemyśleniach i odkryciach. Podziel się inspiracjami, jakie napotkasz na swej drodze:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.